دبیرستان هوشمند شهاب نور «دوره اول»

محل انتشار ویدئو های آموزش مجازی ، سوالات و آزمون های آزمایشی

دبیرستان هوشمند شهاب نور «دوره اول»
بایگانی

 

 سلام رفقا ✋

عیدتون مبارک heartlaugh

به مناسبت سالروز میلاد با سعادت دهمین امام شیعیان آقا جانمون امام هادی (علیه السلام)  این مطلب رو براتون آماده کردیم و امیدواریم بتونیم از این مطالب استفاده کنیم.enlightened

⚠️ ضمناً مبنای پاسخ دهی به سوالات مسابقه ی آنلاین امروز این مطلب هست! پس خیلی دقیق بخونید...wink 

 

🌺 سیره و زندگانی امام هادی علیه السلام 🌺

💠 نام و نسب مبارک امام هادى (علیه ‏السلام)

✅ امام على فرزند محمد، فرزند على، فرزند موسى، فرزند جعفر، فرزند محمد، فرزند على، فرزند حسین، فرزند على بن ابی طالب که صلوات خدا بر همه آنان باد.

 ✅ کنیه امام هادی (علیه ‏السلام) : ابوالحسن.

✅ القاب شریف امام هادى (علیه ‏السلام) : هادى، عسکرى، مرتضى، عالم، رشید، متوکّل، قانع، و...

✅ مادر گرامى امام هادى (علیه ‏السلام) : سمانة[1].

✅ ولادت امام هادى (علیه ‏السلام) :

آن حضرت در نیمه ماه ذى الحجه سال 212 هجرى متولد شده است [2] .

✅ فرزندان امام هادى (علیه ‏السلام) :
علمای شیعه از چهار پسر به نام‌ های حسن، محمد، حسین و جعفر برای امام هادی یاد کرده‌اند. دختری نیز به او نسبت داده شده که شیخ مفید، نامش را عایشه و ابن شهرآشوب، او را عِلِّیّه خوانده است. نویسندگان اهل سنت نیز تعداد فرزندان امام هادی را چهار پسر و یک دختر دانسته اند.

✅ برخی از یاران شاخص امام هادی (علیه السلام)  :

عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید،ایوب بن نوح، حسن بن راشد و حسن بن علی ناصر از جمله اصحاب او به شمار می‌رفتند.

💠 شخصیت امام هادى (علیه ‏السلام)

🔰  ابن شهرآشوب می گوید: او پاکیزه فرزند پارسا، فرزند شکیبا، فرزند پروفا، فرزند راستگو، فرزند سرور، فرزند سجاد، فرزند شهید، فرزند حیدر، فرزند عبد  مناف... است.
و او دلپسندترین مردم در شکوهمندى، و راستگوترین آنان در سخن، و نمکین آنان در برخورد با خویشان، و کامل‏ترین آنان در برخورد (عاقلانه) با بیگانگان بود. چون سکوت مى ‏کرد هیبت وقارش نمایان مى ‏گشت، و هر گاه سخن مى‏ گفت ارزش او آشکار مى ‏شد، و او از خانه رسالت و امامت و قرارگاه وصایت و خلافت است، او شاخه‏اى کُهَن و پسندیده از درخت تنومند نبوّت، و میوه‏اى چیده و برگزیده از شجره رسالت است[3].

🔰 ابن خلّکان درباره شخصیت امام هادى علیه ‏السلام مى‏ گوید: أبوالحسن علی الهادی فرزند محمد الجواد فرزند على امام رضا معروف به عسکرى، یکى از امامان دوازده ‏گانه نزد مذهب امامیه است، نزد متوکل از او بدگویى کردند و گفتند که حضرت در خانه خود سلاح و نامه‏ ها و جز این‏ها از شیعیانش را پنهان کرده است، و او را متّهم کردند که حکومت را براى خود مى ‏خواهد، متوکل شبانه تعدادى از ترک‏ها را به منزل حضرت فرستاد، آنان شبانه بى ‏آنکه حضرت متوجه باشد به منزل او یورش بردند، دیدند حضرت در اتاقى که درش بسته بود تنها است، و لباسى از مو بر دوش، و رو اندازى از پشم بر سر دارد و رو به قبله آیاتى از قرآن را مى ‏خواند که درباره وعده و وعید الهى است، این در حالى است که میان او و زمین هیچ فرشى جز شن و ماسه حائل نیست، به همان حال او را دستگیر و نزد متوکل بردند... چون متوکل او را دید احترامش کرد و کنار خود نشاند[4].

🔰 ابن حجر هیتمى مى ‏گوید: على عسکرى را از آن جهت به این نام نامیدند چون او را از مدینه پیامبر به سامرّا ـ که پادگان نظامى بود ـ آوردند و در آنجا اسکان دادند به این نام معروف شد. از این رو او را عسکرى نامیدند و به این نام مشهور شد، او وارث دانش و سخاوت پدر (بزرگوار) خود بود[5].

🔰  شبلنجى مى ‏گوید: مناقب امام هادى علیه ‏السلام بسیار است[6].

🔰 شیخ کمال الدین محمّد بن طلحه شافعى مى‏ گوید : از جمله مناقب آن حضرت ماجرایى است که همچون گوشواره‏ ها آویزه زینت‏بخش گوشها [ى مردم] شده است، و آن را ـ از روى علاقه به آن حضرت ـ همچون درهاى گرانبهاى درون صدف‏ ها در خود جاى داده‏ اند، این ماجرا گواه آن است که جان (پاک) ابوالحسن علیه ‏السلام از صفات ارزشمند الهى برخوردار، و بر قلّه‏ هاى بلندمرتبگى ‏ها و درجات والاى خاندان نبوّت جا گرفته است، (و آن ماجرا این است:...).[7]

 

💠 بخشى از ویژگی هاى امام هادى (علیه ‏السلام)

🔶 بخشش و کرم حضرت
گروهى از سران شیعه خدمت امام هادى علیه ‏السلام رسیدند و احمد بن اسحاق از دَیْنى که بر ذمه ‏اش بود خدمت حضرت شکوه کرد، حضرت به وکیل خود ابو عمرو فرمود: ابا عمرو! سى هزار دینار به او، و سى هزار دینار به على بن جعفر بده، و خود نیز سى هزار دینار بردار[8].

🔶 زهد امام هادى (علیه ‏السلام)
سربازان متوکل چون خانه حضرت را بازرسى کردند دیدند حضرت در یک اتاق دربسته در حالى که ردایى از مو بر دوش دارد و فرشى جز شن و ماسه ندارد و روى آن‏ها نشسته است
[9].

🔶 احترام امام هادى (علیه ‏السلام) نسبت به علماء
از امام حسن عسکرى علیه ‏السلام نقل شده که به امام هادى علیه ‏السلام خبر رساندند یکى از فقهاى شیعه با یکى از ناصبى‏ ها مناظره کرده، و او را شکست داده، و رسوایى ‏هایش را آشکار نموده است، آن شخص خدمت امام علیه ‏السلام رسید، در صدر مجلس بالشت بزرگى گذاشته بودند و او دور از آنجا نشست، و نزد امام بسیارى از علوى ‏ها و بنى هاشم حضور داشتند. امام او را بلند کرد و جلو آورد تا نزد آن بالش (در صدر مجلس) نشاند، و روى خود را به او کرد، این امر بر أشراف حاضر در آنجا بسیار گران آمد، علوى ‏ها او را از  عتاب منزّه مى ‏دانستند، ولى بزرگ هاشمیون گفت: اى فرزند رسول خدا! این  گونه یک فرد عامى را بر سادات بنى هاشم از فرزندان ابوطالب و عباس ترجیح مى‏ دهى؟!

فرمود: مبادا از افرادى باشید که خداوند درباره آنان فرمود: «آیا کسانى را که بهره‏اى از کتاب یافته‏اند ندیدى که چون به کتاب خدا فرا خوانده مى ‏شوند تا میانشان حکم کند گروهى از آنان به حال اعراض پشت مى ‏کنند [10]» آیا کتاب خدا را براى داورى مى ‏پسندید؟ گفتند: آرى.

فرمود: آیا خداوند نمى ‏فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده ‏اید هرگاه به شما گفته شد در مجلس‏ها [براى برادرانتان] جاى بازکنید، جاى بازکنید تا خدا براى شما [در بهشت ]جاى بگشاید» تا آنجا که فرمود: «تا خدا کسانى از شما را که ایمان آورده و کسانى را که دانش داده شده ‏اند رتبه ‏ها بالا برد [11] »  پس خداوند نمى ‏پسندد براى مؤمن عالم جز اینکه بر مؤمن غیر عالم برترى یابد، چنان که براى مؤمن نمى ‏پسندد جز این که بر غیر مؤمن برترى یابد.

به من بگویید آیا خداوند مى ‏فرماید: «خداوند کسانى از شما را که ایمان آورده‏ اند و کسانى را که دانش داده شده ‏اند رتبه ‏ها بالا مى‏ برد» یا مى ‏فرماید، کسانى را که شرافت نسبى دارند رتبه‏ ها بالا مى ‏برد؟! آیا خداوند نفرمود: «آیا کسانى که مى ‏دانند و کسانى که نمى ‏دانند یکسانند؟ [12]» پس چگونه بزرگداشت مرا نسبت به این شخص ـ که خدا او را بالا برده است ـ نمى ‏پسندید؟! شکست دادن این شخص فلان ناصبى را با برهان‏ هاى الهى که خدا به او آموخته است برایش برتر از هر شرافت نسبى است[13].

🔶 میراث علمى امام هادى (علیه ‏السلام)

زیارت جامعه کبیره از مهمترین آثار علمى امام هادى علیه ‏السلام به حساب مى ‏آید، این زیارت سرمایه فکرى مهم و اثر علمى جاودان است، که سرشار است از معارف اصیل و حقایق بنیادى ناب و عقاید بلند و پایه ‏هاى حکمت و مضامین بلند، امام هادى علیه ‏السلام به وسیله آن مکتب درخشان اسلام را پر بارتر کرد و به آن، عقائد راستین توحیدى الهى را ارمغان داد. این زیارت گوهر درخشنده‏اى است که در درون خود معانى بلند و مضامین برجسته را جاى داده است، از این رو این زیارت از ارزشمندترین زیارت‏ هاست و از جایگاه بلند نزد مسلمانان برخوردار است.

💠 شهادت امام هادى (علیه ‏السلام)

مسعودى مى ‏گوید: ابوالحسن (امام هادى علیه ‏السلام) بیمار شد و در اثر آن بیمارى در سال 254 هجرى از دنیا رفت، پیش از این که از دنیا برود فرزندش ابا محمّد را خواست و نور و حکمت و میراث‏هاى پیامبران و سلاح را به او تحویل داد و به او سفارش نمود و درگذشت[14]. خلیفه عباسى معتمد[15] یا معتز [16] او را مسموم کرد.

شیخ طوسى قدس ‏سره از ابراهیم بن هاشم قمى نقل کرده که مى ‏گوید: على بن محمّد ابوالحسن عسکرى در روز دوشنبه سوم ماه رجب 254 از دنیا رفت[17].

 📷 تصاویری از آستان مقدس امام هادی (ع) واقع در شهرا سامراّ

 

 

👈  جهت شرکت در مسابقه کلیک نمایید 👉
 

📚 منابع :

[1] و [2] ـ نگاه کنموسوعه زیارات المعصومین علیهم‏ السلام، ج 4، ص 161 ـ 162.
[3] ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 400 ـ 401.
[4] ـ وفیات الأعیان، ج 3، ص 272، شماره 424.
[5] ـ الصواعق المحرقة، ص 206 ـ 207.                                  
[6] ـ نور الأبصار، ص 334.
[7] ـ مطالب السؤول، ج 2، ص 145.
[8] ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 409.
[9] ـ راجع وفیات الأعیان، ج 3، ص 272، شماره 424. وقد تقدّم النصّ کاملاً فی الصفحة السابقة.
[10] ـ آل عمران: 23.
[11] ـ المجادلة: 11.
[12] ـ الزمر: 9.
[13] ـ احتجاج، ص 454 ـ 455
[14] ـ إثبات الوصیة، ص 234.
[15] ـ راجع مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 401.
[16] ـ راجع اعلام الورى، ص 339.
[17] ـ مصباح المتهجّد، ص 819 .

نظرات  (۱)

۱۵ مرداد ۹۹ ، ۰۸:۳۱ سهیل علم بیگی

سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی