دبیرستان هوشمند شهاب نور «دوره اول»

محل انتشار ویدئو های آموزش مجازی ، سوالات و آزمون های آزمایشی

دبیرستان هوشمند شهاب نور «دوره اول»
بایگانی

آشنایی با سیره امام موسی کاظم (علیه السلام)

يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱ ق.ظ

 

 

عمری زدیـم از دل صــدا باب الحوائج را

خواندیــم بعــد از ربنـــا باب الحوائج را

روزی مــا کــرده خــدا باب الحوائج را

از ما نگیــرد کـاش "یــا باب الحوائج " را

هرکس صدایش کرد بیچاره نخواهد شد

کارش به یک مو هم رسد پاره نخواهد شد...

یا اَبَا الْحَسَنِ یا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَیُّهَا الْکاظِمُ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ
وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا
یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ...

 

 

 سلام خدمت همه دوستان عزیز✋

الحمدالله که توی ایام پر برکتی هستیم پر از اعیاد مختلف😍😍😍
امشب شب میلادِ پدرِ ولی نعمتِ کشورمون آقا امام رضا (علیه السلام ) ، حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) هست  heartlaugh

ما هم طبق معمولِ این چند وقت به لطف خدا این مطلب رو براتون آماده کردیم و به دنبال اون هم سومین مرحله از مسابقه آنلاین رو خواهیم داشتenlightened

زحمت آماده کردن مطلب این پست و سوالاتش هم با آقای محمد میر احمدی از دانش آموزان پایه نهم بودهکه ازشون تشکر میکنیم 🙏

⚠️ ضمناً همونطور که در جریان هستید مبنای پاسخ دهی به سوالات مسابقه ی آنلاین این مطلب هست! پس خیلی دقیق بخونید...wink 

 


❇️ آشنایی با سیره امام موسی کاظم (علیه السلام) ❇️

👈 ایشان فرزند امام جعفر صادق(ع) می باشند.

👈 مادر گرامی امام موسی کاظم حمیده بربریه بوده است.

👈  از القاب مشهور حضرت موسی بن جعفر می‌توان به کاظم، صابر، صالح، عبدالصالح، قائم، نفس زکیه، زین المجتهدین، وفی و امین اشاره کرد. از دیگر القاب وی باب‌الحوائج است. همچنین برای وی کنیه‌هایی چون ابوالحسن، ابوعلی، ابوابراهیم و ابواسماعیل یاد شده‌است.

👈 همسر گرامی ایشان نجمه خاتون بوده است.

👈 فرزندان ایشان امام رضا(ع)، احمد(شاهچراغ)، حضرت فاطمه معصومه، ابراهیم، عبدالله، هاجر خاتون، حمزه، یاسر، ناصر و صالح بوده اند.

👈زادروز ایشان در 20 ذی الحجه 128 قمری بوده و درگذشت ایشان در 25 رجب 183 قمری بوده است.

👈برخی از یاران شاخص امام موسی کاظم : علی بن یقطین ، ابوحمزه ثمالی ، حماد بن عیسی بوده اند.


🔺 شخصیت امام موسی کاظم (ع) 🔺

یکی از القاب امام موسی کاظم (ع) ، عبدِ صالح بوده و معروف است که وی پول‌هایی را در بین اهل مدینه توزیع می‌کرد با اینکه خودش وضعیت بهتری از آنها نداشت . ایشان به عبادت ، بخشش و کرم ، شجاعت و استقامت مشهور بوده اند.
در منابع شیعه و اهل سنت آمده است که هر گاه از کسی بدی و ناخوشایندی به آن حضرت می رسید، با ارسال هدایایی پاسخ می داد . و این اوج بخشندگی وسخاوت است . مبلغ اعطایی آن حضرت به اندازه ای بود که نیازمند را بی نیاز می کرد . محمد بن عبد الله بکری می گوید: فشار اقتصادی و معیشتی باعث شد که در اندیشه گرفتن وام بیافتم، بدین منظور راهی مدینه شدم، در آن دیار نزد موسی بن جعفر علیه السلام که در مزرعه ای نزدیک کوه احد مشغول کار و تلاش بود رفتم، آن حضرت از حالم جویا شد، من هدف از سفرم را بازگو کردم، امام موسی بن جعفر علیه السلام کیسه ای که در آن مبلغ سیصد دینار بود به من داد و من از همان جا به دیار خود باز گشتم.

 

✳️ بخشى از ویژگی هاى امام موسی کاظم(ع) ✳️

🟥 عبادت و بندگی 🟥

در میان مناقب بی شمار امام هفتم علیه السلام خلوت با معشوق و مناجات با قاضی الحاجات، درخشندگی خاصی دارد و بدین جهت آن حضرت را «عبد صالح، راهب بنی هاشم و زین المتهجدین » لقب داده اند . آن حضرت بسیاری از شب ها را تا سپیده صبح به دعا و مناجات می پرداخت . نقل شده است که آن حضرت در اول شب وارد مسجد النبی صلی الله علیه و آله در مدینه شد و تا سپیده دم و در حال سجده این دعا را تکرار کرد: «عظم الذنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک یا اهل التقوی واهل المغفرة .» پس از ادای فریضه صبح تا طلوع آفتاب به تعقیبات می پرداخت و آن چنان با سوز و اشک تلاوت قرآن می کرد که هر شنونده ای بی اختیار می گریست.
 

🟧 حلم و بردباری 🟧

حلم و بردباری از ویژگی های مهمی است که مردان موفق و بزرگ به ویژه رهبران راستین که بنا به وظیفه الهی، بیشترین برخورد و معاشرت را با مردم داشتند، از آن برخوردار بودند . امام هفتم علیه السلام که به خاطر همین ویژگی اش «کاظم » لقب گرفت، علم را با حلم آراسته بود، در برابر ناملایمات روزگار بردبار بود، با دشمنان و بد اندیشان با نرمی رفتار می کرد و با این شیوه به تربیت آنان می پرداخت.

 

🟨 رئوف و مهربان 🟨

امام، قلبی مهربان و پرعاطفه با مردم داشت. او در حل مشکلات مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد. یکی از افرادی که آن حضرت، از وی حمایت کرد، درمانده‌ای از «ری» بود. او بدهی‌های بسیاری به یکی از رؤسای حکومت آن شهر داشت ولی نمی‌توانست آنها را بپردازد. او در مراسم حج به محضر حضرت کاظم (علیه‌السّلام) رسید و از ایشان، کمک خواست. آن حضرت نامه‌ای نوشت به این مضمون: «آگاه باش! در تحت عرش الهی سایه‌ای وجود دارد. در آن، افرادی آرامش پیدا می‌کنند که نسبت به برادران ایمانی خود، خیر و نیکی انجام داده باشند یا گروهی از مشکلات آنان را بگشایند یا سرور و شادی به قلب او وارد سازند. حامل نامه هم برادر تو است. سلام و رحمت الهی بر شما باد.» بر اثر نامۀ امام، تمامی بدهی‌های آن مرد، بخشیده شد. آن مرد در مراسم حج سال بعد، شرکت کرد و ماجرا را برای آن والا مقام توضیح داد.


🏴 شهادت امام موسی کاظم(ع) 🏴

واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید . شهادت وی ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری در بغداد رخ داده است . درباره زمان و مکان شهادت امام کاظم (ع) نظرات دیگری هم وجود دارد. پس از آنکه موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسید، سندی بن شاهک می‌خواست این‌گونه جلوه دهد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است از همین رو عده‌ای از فقها و سرشناسان بغداد را حاضر کرد و پیکر امام را به آن‌ها نشان داد تا ببینند در بدن امام جراحتی وجود ندارد. هم‌چنین به دستور او پیکر امام را روی پل بغداد قرار دادند و اعلام کردند که موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته است . درباره چگونگی شهادت وی گزارش‌های متفاوتی وجود دارد؛ بیشتر تاریخ‌نویسان بر این باورند که یحیی بن خالد و سندی بن شاهک او را مسموم کرده‌اند در گزارشی نیز گفته شده ایشان را با پیچیدن در فرش، به شهادت رسانده‌اند.

 
📷 تصاویری از بارگاه مقدس حضرت موسی بن جعفر «ع»📷

 

 

👈 جهت شرکت در مسابقه کلیک نمایید 👉

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی